2. díl - Marketingové akce, recenze a personalizace

  1. Slevy!

  2. Personalizace cen

  3. Recenze

  4. Řazení zboží


1. Slevy!

Nová úprava bojuje proti falešným slevám. Falešné slevy rozeznají především stálí návštěvníci e-shopu, kteří se v cenách orientují. Jedná se však o věc, která spotřebitele nejvíce pálí, protože má největší vliv na jejich peněženku. Předpokládáme tedy, že právě zákaz falešných slev bude nejvýznamnější změnou.

Nově bude nutné uvádět předchozí cenu, kterou se rozumí nejnižší cena, kterou obchodník uplatňoval v rozmezí 30 dnů před uplatněním slevy z ceny.

Nová pravidla pro zobrazování slev se vztahují na jakékoliv prohlášení, které spotřebitel pochopí jako výhodnější nabídku. Může se jednat jak o červená procenta u produktů, banner "20% sleva na vše", tak i pouhý nápis Black Friday.

Vztahují se na takové slevy či výhody, které jsou nabízeny potenciálně všem nebo většině zákazníků, kteří web navštíví. Spadají sem tedy i slevové kódy, které si zákazníci mohou na e-shopu dohledat.

POZOR: Pravidla se použijí nejen na e-shopy, ale i kamenné obchody.

Pokud výrobky prodáváte po kratší dobu než 30 dní, jako předchozí cenu uvádějte nejnižší cenu od uvedení do prodeje. Zatím nevíme, zda bude minimální doba, po kterou musí být zboží v prodeji, než bude možné oznámit slevovou akci.

Situace z jiných států EU však naznačuje, že je možné, že se na základě praxe a rozhodování ČOI vymezí minimální dobu, po kterou zboží bude muset být prodáváno, než bude možné oznámit slevu.

Podmínky pro výpočet a zobrazování slev se nepoužijí v těchto případech:

  • Letáky a obecné nabídky, kde není komunikována sleva nebo výhodnější nabídka
  • Individualizované slevy poskytované například členům věrnostních programů jako odměna za předchozí nákupy nebo jako dárek k narozeninám
  • Kombinované nebo vázané nabídky, například akce typu: kupte jednu, získejte dvě nebo 20 % sleva při nákupu pěti knih
  • Výrobky, které podléhají rychlé zkáze, nebo pro výrobky s krátkou dobou spotřeby.

Další výjimkou je postupné zvyšování slev. V tomto případě můžete jako předchozí cenu uvádět nejnižší cenu za 30 dní před poskytnutím první slevy z ceny. Tato sleva však musí být působit kontinuálně bez přerušení. A celá slevová akce postupného prolevňování nesmí být delší než "přiměřeně dlouho". Co to znamená přiměřeně? Období, ve kterém akce trvá nesmí být nadměrně dlouhé vůči tomu, ve kterém je zboží prodáváno za plnou cenu.

Tedy takto nějak komunikujete slevu na webu:

Takto nějak může vypadat výpočet ceny:

2. Personalizace cen

Pokud spotřebitelům zobrazujete ceny vypočítané pomocí algoritmu, který zohledňuje jejich předchozí online chování, můžete v tom pokračovat. Nově o tom však spotřebitele musíte informovat. Zatím nevíme, kde přesně tato informace na webu musí být. Je však nutné aby byla zobrazena tak, aby si jí průměrný spotřebitel všiml, například tedy přímo u zobrazení ceny.

3. Recenze

Pokud na svém webu zveřejňujete uživatelské recenze, zbystřete.

Nově musíte popsat, zda a jak zajišťujete, aby spotřebitelské recenze pocházely od zákazníků, kteří zboží skutečně použili nebo koupili. Například tak, že k zobrazování recenzí přidáte proklik na dokument, ve kterém popíšete, jakým způsobem recenze ověřujete a zpracováváte.

Tip: Nejjednodušším způsobem jak tuto povinnost splnit, je vázat vložení recenze na číslo objednávky.

4. Řazení zboží

Novela přináší další povinnosti i pro poskytovatele online tržišť. Nově je nutné sepsat informace o hlavních parametrech řazení výrobků a služeb. Tedy například o tom, že primárně se uživatelům zobrazují produkty vašich partnerů nebo ty, kterých máte největší zásobu na skladě.

Tuto informaci je nutné zobrazit tak, aby byla pro zákazníky snadno dohledatelná. Ideálně přímo k výběru parametrů zboží nebo jiné kategorizace. My tuto informaci doporučujeme pro jistotu uvádět i na e-shopu, pokud řadíte na první místa zboží, jejichž pozice je dodavatelem placená - ale typicky se zobrazí v kategorii "doporučujeme".


Nejste si jistí, zda máte situaci pod kontrolou? Zarezervujte si 15 min konzultaci zdarma!

Jak bude konzultace probíhat? 

  • V rychlosti se podíváme na Váš web. 
  • Zhodnotíme rizika spojené novelou spotřebitelských práv. 
  • Navrhneme efektivní postup, který dopředu naceníme.

Napište nám

Vaše osobní údaje jsou u nás v bezpečí. Přečtěte si naše Zásady zpracování osobních údajů.