Data Act: Klíčové změny pro poskytovatele SaaS
Data Act může SaaS produkty a služby pěkně zabolet. Příklady? Konec možnosti zasmluvnit zákazníky na rok dopředu. Potřeba změnit všeobecné obchodní podmínky. Povinnost pomoci zákazníkovi přejít ke konkurenci. Přečtěte si více v článku.

Co je to Data Act?
V září 2025 vešlo v účinnost nařízení EU Data Act, které cílí také na poskytovatele služeb zpracovávání dat (tedy například SaaS, PaaS, IaaS). Účelem tohoto nařízení je posílení evropské ekonomiky, konkurenceschopnosti a inovací díky uvolnění uživatelských dat od jednotlivých poskytovatelů chytrých produktů a služeb na bázi cloudu. Protože data jsou v dnešní době nejcennější surovina.
Jaké nové povinnosti se týkají SaaS produktů a služeb?
- Odstranit jakékoliv překážky, které by bránily uživateli změnit poskytovatele.
- Upravit smluvní ujednání se zákazníky, aby byl popsán celý proces možnosti odchodu a převodu dat.
- Při změně poskytovatele poskytnout přiměřenou pomoc, zajistit kontinuitu služby a bezpečnost dat.
- Vést veřejný online rejstřík s informacemi o datech a možnostech převodu (formáty, struktury, standardy)
Jak si to představit v praxi?
Příklad: Pan Dvořák po šesti měsících využívání ročního balíčku na váš SaaS dospěje k názoru, že chce odejít ke konkurenci.
Podle nových pravidel Data Actu mu již nebrání roční závazek; stačí oznámit výpověď a do dvou měsíců ho musíte nechat jít. Pan Dvořák navíc požaduje, abyste mu pomohli přenést jeho data k novému poskytovateli, což vyžaduje technickou součinnost z vaší strany.
A nakonec, protože zaplatil 120 000 Kč za rok, ale využil jen 8 měsíců (rozhodl se po šesti měsících, ke kterým se připočítají dva výpovědní měsíce), musíte mu vrátit poměrnou částku 40 000 Kč za nevyužité 4 měsíce.
Tento příklad ukazuje, že Data Act transformuje vaše smluvní podmínky, cenovou politiku i technické procesy.
S čím vám můžeme pomoci?
V kontextu nových pravidel se pro SaaS služby stává strategickou nutností přehodnotit stávající obchodní modely, právní rámec nabízených služeb i technickou vybavenost. Cílem je zmírnit identifikovaná rizika, zejména v oblasti retence zákazníků nebo predikce tržeb. Jak je možné Data Act zvládnout bez šrámu:
- Nastavte férové kompenzace a sankce do všeobecných obchodních podmínek, s cílem zabránit ztrátám z předčasného odchodu uživatelů
- Určete přesné procesy odchodu zákazníků
- Zaveďte do smluv mechanismy, které vás ochrání
V advokátní kanceláři Legitas vám poradíme, jak na Data Act a poskytneme řešení pro vaše potřeby. Připravíme změny vašich smluv a minimální technické standardy, aby vás Data Act stál co nejméně peněz a času.
Pro více informací nás kontaktujte přes naše Calendly.
Autorky: Lucie Malá a Karolína Nešpůrková, právníci advokátní kanceláře Legitas


